Jak wiadomo cena litra benzyny lub oleju napędowego w naszym kraju jest od wielu lat na bardzo wysokim poziomie odnosząc ją do średnich zarobków w Polsce. Dlatego też podczas kupna auta obojętnie czy nowego czy używanego w głowie większości nabywców pojawia się pytanie o spalanie, które potrafi być największym z kosztów eksploatacyjnych samochodu.
To ile pali samochód zależy od szeregu czynników
Pierwszym z nich jest model samochodu oraz rodzaj zamontowanego silnika. Jeżeli rozważyć tylko różnicę pomiędzy silnikami o zapłonie samoczynnym oraz iskrowym to te pierwsze powinny być sprawniejsze i spalać mniej paliwa. Wynika to bezpośrednio z faktu, że obieg porównawczy Diesla cechuje się większą sprawnością od obiegu porównawczego silników iskrowych. Oczywiście zależność ta dotyczy jedynie silników o zbliżonych osiągach.
Kolejnym czynnikiem dotyczącym silników a mającym wpływ na to ile pali samochód jest jego pojemność skokowa. Ogólnie można powiedzieć, że silniki spalinowe o większej objętości spalają więcej paliwa nawet przy zachowaniu tego samego stylu jazdy. Silniki o większej pojemności skokowej może i nie są zbyt ekonomiczne ale zazwyczaj cechują się zdecydowanie większą mocą osiągalną oraz zdolnością do generowania większego momentu obrotowego.
Na szczęście obecnie panuje moda na tak zwany downsizing. Producenci prześcigają się w konstruowaniu coraz mniejszych silników, które osiągają moc taką jakiej kiedyś nie były w stanie osiągnąć ich więksi i starsi bracia. Stosowane są w tym celu turbosprężarki i odpowiednio skonstruowane kolektory dolotowe i wylotowe.
Kolejnym czynnikiem związanym bezpośrednio z wybranym przez nas modelem samochodu a mającym bardzo duży wpływ na spalanie jest kształt nadwozia i jego wielkość. Kształt karoserii danego modelu znacznie wpływa na aerodynamikę. Zazwyczaj duże samochody o masywnych, kwadratowych bryłach wypadają na tym polu dużo gorzej od mniejszych aut o zaokrąglonych i „pościnanych” kształtach nadwozia.
Znaczny wpływ na to ile pali samochód ma również jego masa. Aby poruszyć wielkie, ciężkie auta trzeba spalić dużo więcej paliwa. Obecnie bardzo popularne stają się SUVy. Ludzie używają ich nawet w miastach, nawet wtedy gdy nie przewożą żadnego większego bagażu.
Należy pamiętać, że ten typ samochodów został zaprojektowany jako kompromis między samochodem terenowym zdolnym do przewożenia dużych ładunków a samochodem zdolnym do osiągania dobrych wyników w jeździe po utwardzonych nawierzchniach. Jeżeli nie planujemy jeździć w teren ani wozić dużych ładunków a zależy nam na spalaniu naszego samochodu ze względu na ekonomię i ekologię nie powinniśmy zdecydować się na zakup ego typu samochodu.
Bardzo duży wpływ na to ile pali samochód ma także nasz styl jazdy. Jeżeli będziemy niepotrzebnie utrzymywać wysokie obroty silnika, często przyśpieszać i hamować a także stawać i ruszać spalimy nawet do trzech razy więcej paliwa niż podczas spokojnej jazdy. Właśnie z tego powodu wyniki spalania dla danego modelu są podawane przez producentów osobno dla jazdy w trasie, w cyklu mieszanym i jeździe miejskiej. W miarę możliwości powinniśmy starać się utrzymywać obroty silnika w stałym przedziale zbliżonym do charakterystycznej da danego modelu wartości optymalnej.
Pamiętajmy również o tym, że każde hamowanie to bezpowrotna strata energii, która w postaci ciepła z hamulców jest przekazywana do otoczenia. Część energii utraconej na hamowanie jest odzyskiwana przez samochody z napędem hybrydowym na doładowanie akumulatorów. Jeżeli często jeździmy w miastach i siłą rzeczy jesteśmy zmuszeni do częstego hamowania warto rozważyć zakup samochodu z napędu hybrydowym. Podczas jazdy po mieście przydaje się również coraz popularniejszy system start-stop. Wyłącza on silnik podczas krótkotrwałych postojów na przykład przed skrzyżowaniem z sygnalizacją świetlną gdy trafimy na czerwone światło.
Pozwala to zaoszczędzić benzynę spalaną przez silnik w trakcie pracy na biegu jałowym. Jeżeli natomiast poruszamy się w trasie poza terenem zabudowanym powinniśmy, oczywiście w miarę możliwości, starć się utrzymywać stała prędkość i nie przyspieszać gwałtownie gdyż powoduje to niepotrzebny wzrost prędkości obrotowej silnika a to jak wiemy skutkuje większym spalaniem. Doskonale sprawdzają się w takich sytuacjach tempomaty, które przejmują za nas zadanie utrzymania stałej prędkości.
Jak widać pytanie o to ile pali samochód zależy od bardzo wielu czynników i ciężko na nie odpowiedzieć. Duże rozbieżności między danymi podawanymi przez producenta a rzeczywistością wynikają najczęściej jednak tylko ze stylu jazdy.