Świetną podstawą do tworzenia procesów wewnętrznych w naszej organizacji jest wartościowanie pracy, które prowadzi do dogłębnego zrozumienia specyfiki i ważności poszczególnych stanowisk w firmie, oraz ich wpływu na jej rozwój i wyniki finansowe.

Wartościowanie pracy nie powinno być odbierane personalnie.

Wartościowanie jest dogłębną analizą zakresu obowiązków i odpowiedzialności na danym stanowisku w firmie. W oparciu o pozyskane wnioski, możemy zadecydować, który z naszych pracowników jest niezbędny do prawidłowego działania naszej organizacji, oraz nakreślić przedziały uposażenia dla poszczególnych stanowisk.

Wartościowanie dotyczy oceny stanowiska, nie zaś pracownika i jego zaangażowania. Nie polega na ocenianiu który z pracowników, z imienia i nazwiska, jest ważniejszy i lepszy. Nie można więc podchodzić do oceny personalnie.

Wartościowania pracy – na co ma wpływ?

W przypadku dużych i średnich organizacji, wartościowanie pacy polega przede wszystkim na tworzeniu podstawy do wyznaczania procesów, oraz rozumienia specyfiki wszystkich stanowisk w firmie. Jeżeli ocenimy zakres obowiązków w sposób realistyczny, możemy stworzyć strukturę przyrównywania wartości pracy.

Jak przeprowadzić proces wartościowania pracy w organizacji?

W pierwszej kolejności należy wybrać odpowiednią metodę – sumaryczną lub analityczną. Wszystko zależy od potrzeb naszej organizacji.  Dużo prostsze zadanie mają firmy, w których funkcjonują już systemy monitorujące nakład obowiązków poszczególnych osób, wykorzystywane w codziennej pracy (m.in. Trello czy Monday). W oparciu o dane z oprogramowania można ustalić,  gdzie brakuje nam mocy przerobowych. Jeżeli jednak nigdy wcześniej nie przeprowadzaliśmy tego typu analiz, lepiej jest zaprosić do współpracy ekspertów z zewnętrznej firmy zajmującej się zasobami ludzkimi (HR).

Czy system CRM może pomóc w procesie wartościowania pracy?

W XXI wieku wiele firm posiada system CRM, który służy do sprawnego zarządzania relacjami z klientem, w tym usprawniania procesu sprzedaży i prowadzenia działań w zakresie utrzymania klienta. Systemy CRM nie służą jednak do monitorowania pracowników czy rejestru czasu pracy, dlatego użycie ich jako narzędzia do wartościowania pracy jest niemożliwe. Analizy danych z CRM mogą jednak pokazać efektywność pracy działów marketingu, sprzedaży i obsługi klienta.

___________________________________________________________________________________________

Przeprowadzenie procesu wartościowania dla osoby bez doświadczenia w tym zakresie może okazać się nie lada wyzwaniem. Mimo to, jest to bardzo ważny element, który przełoży się na usprawnienie i przyśpieszenie wewnętrznych procesów w firmie, a ostatecznie przełoży się również na przyśpieszenie rozwoju firmy.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here