Co to znaczy silnik DOHC?
Silnik DOHC, czyli Double Overhead Camshaft, to jedna z najpopularniejszych konstrukcji silników stosowanych w samochodach. Jest to rodzaj silnika spalinowego, który charakteryzuje się dwoma wałkami rozrządu umieszczonymi w głowicy cylindrów. Silniki DOHC są znane ze swojej wydajności, elastyczności i wysokich osiągów.
Budowa silnika DOHC
Silnik DOHC składa się z dwóch wałków rozrządu umieszczonych w głowicy cylindrów. Jeden wałek odpowiada za sterowanie zaworami dolotowymi, a drugi za zaworami wylotowymi. Dzięki temu układowi, silnik DOHC może mieć większą ilość zaworów niż tradycyjne silniki OHV (Overhead Valve), co przekłada się na lepszą wydajność i większą moc.
Wałki rozrządu w silniku DOHC są napędzane przez pasek rozrządu lub łańcuch rozrządu, który jest połączony z wałem korbowym. Dzięki temu, wałki rozrządu obracają się z dokładnie określoną prędkością i synchronizacją, co umożliwia precyzyjne otwieranie i zamykanie zaworów w odpowiednich momentach.
Zalety silnika DOHC
Silniki DOHC mają wiele zalet, które przyczyniają się do ich popularności wśród producentów samochodów i entuzjastów motoryzacji. Oto niektóre z głównych zalet silnika DOHC:
1. Wydajność
Dzięki dwóm wałkom rozrządu i większej ilości zaworów, silniki DOHC mają lepszą wydajność niż tradycyjne silniki OHV. Większa ilość zaworów umożliwia lepsze napełnianie cylindrów mieszanką paliwowo-powietrzną, co przekłada się na większą moc i elastyczność silnika.
2. Wysokie obroty
Silniki DOHC są znane z możliwości osiągania wysokich obrotów. Dzięki precyzyjnemu sterowaniu zaworami, silnik może pracować przy wyższych prędkościach obrotowych, co jest istotne dla sportowych samochodów i entuzjastów szybkiej jazdy.
3. Lepsza kontrola nad spalaniem
Dzięki precyzyjnemu sterowaniu zaworami, silniki DOHC mogą osiągnąć lepszą kontrolę nad spalaniem mieszanki paliwowo-powietrznej. To przekłada się na niższe zużycie paliwa i mniejszą emisję szkodliwych substancji.
4. Możliwość zastosowania turbosprężarki
Silniki DOHC są często stosowane w samochodach z turbosprężarką. Dzięki większej ilości zaworów i lepszej wydajności, silniki te są idealne do współpracy z turbosprężarką, co przekłada się na jeszcze większą moc i osiągi.
Podsumowanie
Silnik DOHC to zaawansowana konstrukcja silnika, która oferuje wiele zalet w porównaniu do tradycyjnych silników OHV. Dzięki dwóm wałkom rozrządu i większej ilości zaworów, silniki DOHC są bardziej wydajne, elastyczne i osiągają większą moc. Są one często stosowane w samochodach sportowych i wysokowydajnych, gdzie osiągi i kontrola nad spalaniem są kluczowe. Jeśli szukasz samochodu z silnikiem DOHC, możesz być pewien, że otrzymasz jednostkę napędową, która zapewni Ci niezapomniane doznania za kierownicą.
Silnik DOHC oznacza Double Overhead Camshaft, co w tłumaczeniu na język polski oznacza podwójny wałek rozrządu górnozaworowy. Jest to rodzaj silnika spalinowego, w którym wałki rozrządu znajdują się nad głowicą cylindrów i sterują bezpośrednio zaworami.
Link do strony: https://www.scandihome.pl/