Witrynę w internecie posiada obecnie, chyba każdy szanujący się sklep. Na założenie strony internetowej muszą także zdecydować się posiadacze większości firm. Internet jest miejscem, gdzie najczęściej szukamy informacji lub lokalizujemy firmy świadczące w naszej okolice.
Okazuje się, że szukając, jakichkolwiek informacji najczęściej korzystamy z wyszukiwarki Google. Nic dziwnego, że coraz większej liczbie firm zależy, na znalezieniu się w pierwszej dziesiątce wyników wyszukiwania.
Pozycjonowanie w wyszukiwarce to bardzo skomplikowany proces a jego koszt wcale nie jest niski.
Jak przeprowadza się pozycjonowanie?
Pierwszym krokiem jest optymalizacja witryny. Na początku usuwa się błędy w kodzie strony, poprawia się semantykę. Obecnie ważnym aspektem algorytmu wyszukiwarek jest treść, więc warto zadbać dobrą prezentację kluczowych treści. Dobrze także odpowiednio napisać treść, tak aby występowały w niej ważne dla nas frazy.
Nie bez znaczenia jest także szybkość strony, warto zadbać, żeby strona ładowała się szybko. Należy wyeliminować elementy blokujące renderowanie treści oraz zoptymalizować obrazki na stronie.
Kolejnym krokiem jest np. uzupełnienie tagów alt dla obrazków — dobrze, jeśli pojawiają się nich frazy kluczowe jednocześnie z zachowanie sensu opisu obrazka.
Algorytm wyszukiwarki Google, także ocenia atrakcyjność naszej witryny na podstawie ilości oraz jakości linków do niej prowadzących. Publikacja na znaczącym portalu edukacyjnym czy popularnonaukowym to często bardzo ważny element procesu pozycjonowanie.
Agencje reklamowe, natomiast często idą w tym aspekcie na skróty, tworząc wiele słabej jakości linków lub generując strony o niskiej jakości w celu zapewnienia jak największej ilości linków przychodzących do docelowej witryny. Nigdy nie jest to dobra droga, po pierwsze efekty mogą nie być zadowalające, a dodatkowo jesteśmy narażeni na całkowite wykluczenie z wyników wyszukiwania.
Jaki jest koszt pozycjonowania?
Najczęściej zależy on od wybranego modelu rozliczenia. Część agencji reklamowych preferuje rozliczenie za efekt. W tym modelu codziennie system monitorujący pozycje spisuje lokatę pozycjonowanej witryny, a następnie na koniec miesiąca generuje rozliczenie według ustalonych stawek. Jest to rozsądna metoda rozliczeń, ale może prowadzić to długofalowego płacenia, za wcześniej osiągnięty efekt.
W przypadku innych domów mediowych, rozliczenie nie będzie następowało na podstawie efektów, a wykonanych prac. Firma pozycjonująca zaprezentuje nam propozycję wykonania konkretnych prac wraz z wyceną, a my zapłacimy za konkretnie wykonane czynności. W dłuższej perspektywie ten wariant może być korzystniejszy, ale często też może się zdarzyć, że zapłacimy pokaźną kwotę, a nigdy nie osiągniemy zamierzonego rezultatu.
Warto także pamiętać, że pozycjonowanie organiczne to nie musi być jedyna droga dotarcia do klienta. Alternatywą okazują się reklamy w internecie typu adwords. Może się okazać, że mimo wszystko będzie to dużo tańsze rozwiązanie niż klasyczne pozycjonowanie, zwłaszcza w przypadku branż, gdzie zainteresowanie pozycją w wyszukiwarce jest szczególnie duże.