Nie można zaprzeczyć, że Internet jest jednym z najbardziej dynamicznie zmieniających się wynalazków poprzedniego stulecia. Aby utrzymać się na fali tych zmian, warto uważnie śledzić ich kierunek. Koniec pierwszego XX-lecia nowego millenium niesie ze sobą szereg nowych tendencji w projektowaniu stron www. Przyjrzyjmy się bliżej kilku z nich.
Minimalistyczny, organiczny design
Wydaje się, że minimalizm, który kilka lat temu zajął poczesne miejsce w trendach designerskich tworzenia stron www, nie zamierza przekazać palmy pierwszeństwa innym stylom graficznym. Proste, czytelne strony z eleganckimi, rozwijanymi menu będą na topie również w rozpoczynającym się roku.
Nowością aranżacyjną roku 2019 będzie coraz powszechniejsze wykorzystanie miękkich, organicznych kształtów, kojarzących się ze światem natury i pozostawaniem w ciągłym ruchu (koła, owale, kleksy, chmurki). Trend ten idealnie wpisze się w dotychczas popularne strategie minimalistyczne. Tworzenie stron www, które wywołują w odbiorcy wrażenie ciepła, przystępności i otwartości, okazuje się bardziej skuteczne od przywiązania do sztywnych, stabilnych kształtów, jak kwadraty czy prostokąty.
Content video – komunikacja przyszłości
Szybkość oraz wszechstronność zmian zachodzących zarówno w formie, w jakiej strony www docierają do odbiorców, jak i w obrębie ich zawartości, okazuje się być niemal bezprecedensowa. Niewielu właścicieli e-biznesów może się obejść współcześnie choćby bez wielokanałowej obsługi mediów społecznościowych, a prognozy ekspertów pokazują, że treści angażujące odbiorcę w formie filmików to następne medium, które na stałe wejdzie do sieciowego repertuaru.
Tworzenie stron www, które pozostają po prostu statyczną ekspozycją oferty firmy, zdążyło już odejść do lamusa. Internauci wciąż doceniają umiejętnie skonstruowane treści w formie tekstu, ale to video sprawia, że zatrzymują się na stronie na dłużej. Pokazanie odbiorcom własnej twarzy buduje w nich wrażenie personalnej interakcji, co z kolei wpływa na wzrost zaufania do marki. Filmy video na rok 2019 powinny mieć chwytliwe tytuły – dobrym rozwiązaniem jest wykorzystanie formy pytania. Wtedy zadaniem ich zawartości będzie zwięzłe udzielenie na nie odpowiedzi. Warto przy tym pamiętać, by filmy nie były na tyle długie, by znudzić odbiorcę.
Dostępność stron dla osób z niepełnosprawnościami
Sieć to obecnie podstawowe źródło informacji dla większości osób, jednak niewiele z nich zastanawia się nad tym, jak trudne okazałoby się korzystanie z niej w sytuacji dysfunkcji jednego ze zmysłów czy narządu ruchu. Na szczęście zarówno mainstreamowi gracze na rynku, jak Google czy Facebook, jak i małe, niezależne firmy, poszerzają swoją ofertę oprogramowania, skierowaną do osób z niepełnosprawnościami.
Wygląda na to, że trend ten w obecnym roku przybierze na sile. Rosnąca popularność WCAG 2.0 (Web Content Accesibility Guidelines), wskazówek, które pomagają projektantom dostosować strony do odbioru przez wszystkich, niezależnie od poziomu sprawności, oznacza, że Internet ma szansę w niedługim czasie stać się medium, z którego czerpać będą mogli wszyscy – tym razem naprawdę.
Artykuł powstał we współpracy z agencją interaktywną Iguana Studio