Ciągle zmienia się proces jak też czas podejmowania decyzji przez konsumentów, w związku z ciągłą konkurencją i poszukiwaniu nowych kreatywnych sposobów znajdowania potencjalnych klientów. Najlepiej pozyskuje się klientów poprzez tak zwany marketing szeptany, który najbardziej rozwija się za pomocą Internetu. Konsumenci podejmują decyzję o zakupie coraz szybciej i jest to kwestia ostatnich kilku lat. Im poważniejszy zakup wiadomo, że podjęcie decyzji trwa dłużej i według badań ten czas wynosi trzydzieści siedem dni. Okazuje się również, że Europejczycy podejmują decyzje znacznie szybciej niż na innych kontynentach. Jeżeli zwrócimy uwagę na konsumentów ze Stanów Zjednoczonych okaże się, że podjęcie decyzji zajmuje im nadal dużo czasu, a na zajęcie stanowiska w określonej sprawie. Niektórzy konsumenci uważani są za rzeczników marki i najwięcej takich osób jest w Europie i Azji a najmniej w Stanach Zjednoczonych. Media elektroniczne, czyli Internet oraz media drukowane mają największy wpływ na wyrobienie opinii na konsumentów. Również znajomi oraz rodzina mają znaczny wpływ na zachcenie lub wręcz przeciwnie zniechęcenie do kupna konkretnego artykułu.